8 Aplikasi Khas Untuk Pembelajaran

by - April 27, 2020



Sepanjang musim PKP ini, ramai student tengah buat kelas online dan kebanyakkannya ramai yang tak tahu macam mana nak buat. Pembelajaran akan jadi lebih mudah jika kita tahu caranya. Dan aku sediakan beberapa teknik pembelajaran dan sedikit cara untuk menyelesaikan masalah dalam pembelajaran korang. Harap tips dan cara yang aku beri ini dapat memberikan manfaat pada korang sewaktu pembelajaran nanti.


1. Simple Wikipedia

Wikipedia mempunyai pelbagai informasi yang kita hendak tahu tapi malangnya ia terlalu panjang untuk dibaca. Ha ini cara untuk korang ringkaskan Wikipedia untuk mudahkan korang membacanya.

i. Buka sahaja laman Wikipedia yang korang nak tahu. Contoh laman dibawah ini mengenai Malaysia. Panjang bukan?


ii. untuk ringkaskannya korang tukar link dia seperti dibawah ini.


 Ini link asli Wikipedia



Ini link selepas diubah


Tukarkan en kepada simple sebelum Wikipedia

iii. Dan hasilnya akan jadi seperti ini, ringkas dan mudah dibaca.


2. Youtube Transcript

Tanpa korang sedar melalui youtube juga korang boleh buat esei/essay atau lebih tepat karangan. Tak ada idea nak buat? Ha ini lah nak tunjuk macam mana.


i. Buka youtube, dan cari channel yang sesuai dengan tajuk karangan itu. Contoh, ini aku buka mengenai Mrt Malaysia. 

ii. Tekan tiga titik sebaris itu disebelah kanan ‘save’. Dan dia akan keluar seperti ini.


iii. Korang klik ‘Open transcript’  dan dia akan keluar seperti dibawah ini. Jadi korang copy lah ayat dia jadikan karangan korang, yang mana macam tak kena tu korang just edit sahaja.

3. Slidesgo.com

Pembentangan korang boring dan tak menarik? Jangan risau...itulah gunanya slidesgo ini. Banyak template yang menarik dan sesuai untuk korang gunakan semasa pembentangan nanti. Barulah, markah full! Klik link ini untuk terus ke Slidesgo ( Slides Go)

Kat sini korang boleh lihat pelbagai jenis template yang menarik. 

4. Record Lessons

Selain menulis dan membaca, mendengar juga adalah salah satu kaedah untuk korang mengingati apa yang perlu. Korang Cuma perlu record bacaan korang dalam recording atau record bahan bacaan yang korang nak ingat, pakai earphone dan dengar apa yang korang record itu. Kalau setiap hari dengar benda sama boleh buat ingatan korang lagi kuat! Cubalah!! 

5. Math Problem

Ada masalah dengan math? Sekarang ni korang dah tak perlu risau sebab kita akan guna aplikasi ‘Mathway’ kalau tak nak download pon boleh just klik link ini untuk terus ke laman ‘Mathway’ (Mathway) Cara guna dia, korang isi masalah yang korang tak dapat nak selesaikan itu atau pon boleh terus tangkap gambar soalan itu dan dia akan bagi jawapan dan cara untuk selesaikannya. 
Mathway di playstore

Mathway dalam laman web

Selain Mathway, korang boleh sahaja guna aplikasi ‘Photomath’. 
Photomath di playstore


6. Flashcards

Bila nak jawab exam waktu itu lah nak buat nota and waktu itulah nak menghafal bagai. Dengan menggunakan teknik flashcard mampu menguatkan lagi daya ingatan. Korang boleh create flashcard korang sendiri menggunakan kertas ataupon boleh create di telefon masing-masing. Korang boleh tekan link ini untuk terus ke laman web untuk membuat flash card (Cram.com Flashcards) atau terus download app itu iaitu ‘Cram.com Flashcards’.
Cram.com Flashcard di playstore

Cram.com Flashcard di laman web

Untuk nampak lebih menarik, korang juga boleh guna quizlet

Quizlet di playstore

 7. CamScanner

Kekadang rasa nak bawa je buku kemana sahaja untuk baca ataupon mengulangkaji. Tapi, dengan aplikasi ‘camscanner’ korang cuba perlu scan je muka surat yang korang nak baca tu dan save di gallery. Siap!!! Nota kemana sahaja ni sangat mudah!!! 
CamScanner di playstore 


8. Unlock blur scribd

Korang tahu tak apa itu Scribd? Scribd tu macam sebuah laman yang penuh dengan nota seberguna dan sebagainya yang ada dilaman web!! Bila dah jumpa nota dekat scribd tu kena download pula!!! Melecehkan sungguh!! Ha ini cara dia untuk unlock blur kat scribd tu. 

i. Pertama sekali, korang search ‘scribd pages reveal’ atau nak senang klik je link ni (Download scribd pages revealdia akan keluar paparan seperti dibawah. 


ii. Klik ‘add to chrome’ dan klik ‘add extension’. Tunggu loading dan dah siap dipasang. 


iii.Nak tahu benda ni dah pasang ke tidak, korang boleh nampak tanda ‘S’ dihujung bahagian atas tepi kanan. 



iv. And now, pasang laman scribd yang ada nota yang korang nak tu. Contoh macam yang aku ini, cari mengenai projek tahun akhir. Dan seperti dalam gambar dibawah korang akan dapat tengok yang nota itu masih blur,bukan? 


v. Seterusnya, korang just tekan ‘S’ yang korang baru download tadi tu sahaja. And, yupppp blur itu dah hilang. Kalau nak tengok contoh ada dibawah ini.



Okay, itu sahaja 8 study hacks yang mudah-mudahan dapat membantu korang dalam membuat kerja sekolah itu! Jangan lupa share pada teman yang lain!! 

Sekian, XOXO Unakenka<3

You May Also Like

0 comments